oppimaisema.fi

oppimaisema.fi
Alla oleva blogi on siirretty pääosin oppimaisema.fi- palveluun

keskiviikko 6. lokakuuta 2010

Skenaarioiden trendejä

Olemme lukeneet muutaman päivän ajan opettajien kirjoittamia skenaariota ja yrittäneet löytää niistä esille nousevia oppimaisemallisia trendejä. Tässä listausta siitä ja nyt aloitamme skenaariokartan luomisen. 
  • Mobiili toimintatapa arkipäiväistyy (tablet –läppärit)
  • Ei enää ATK- luokkia
  • Älytaulujen käyttö lisääntynyt  - taulujen uusi sukupolvi (multitouch ja mikä tahansa pinta)
  • Ohjelmistojen rajapinnat yhteensopivia, avoin ohjelmisto 40%
  • Valtio osallistuu ekirjojen lanseeraukseen
  • Koti-koulu yhteistyö toimii verkossa
  • Ylioppilaskirjoitukset muuttuvat
  • Kopiointi ja tulostaminen vähenee 50%
  • Ilmiöpohjainen opettaminen/ oppiminen on kehittynyt niin, että opettajan työn kuva alkaa muuttua
  • Oppilaan tiedonhallintataitojen sekä oppimisen itsesäätelyn osaamisen merkitystä korostetaan
  • Opettajalla on käytettävissään kaikki oppilasta koskeva tieto yhden ’ikkunan’ kautta
  • Erityistukea tarvitsevat oppilaat on huomioitu tilojen, kalusteiden ja teknologian suhteen
  • Epäonnistumista rohkaistaan luovuuden lisäämiseksi
  • Opetuksen muotoa on muutettu niin, että luovan ja vuorovaikutteisen oppimisympäristön avulla samalla oppitunnilla on tilaa eri tavoilla oppiville
  • Erityisopettajien virkojen määrä lisääntyy
  • On ymmärretty, että aikuiset tarvitsevat leikkiä työssä viihtymiseen ja jaksamiseen.
  • Opetustilojen suunnittelussa on huomioitu valoisuus, muunneltavuus, opettajien työskentelytilat, moniammatillinen toiminta
  • Opetustiloissa paljon monikäyttöraheja (säilytys, katsomo, kuulokeliitäntä)
  • Pulpetin kansi aukeaa myös sivulle piirustusasennon lisäksi
  • Pulpetin korkeus on helposti säädettävissä  
  • Kosketusnäyttöteknologian laajempi hyväksikäyttö ubiikissa oppimaisemassa
  • opetussuunnitelmassa teoriatiedon määrävaatimus vähenee (40-70% ajasta)
  • painopiste tiedon syventämiseen
  • oppimateriaalit ladattuina/ladattavissa käyttöpäätteelle
  • langattomuus oppimisympäristöissä
  • tilan jakaminen ja muunneltavuus
  • älytaulut, interaktiiviset pinnat seinissä, lattioissa ja pöydissä arkipäivää
  • oppimateriaali suurelta osin digitaalista ja käytettävissä oppilaiden henkilökohtaisilla laitteilla; digitaalinen vihko, -paperi tms. , joka toimii langattomasti
  • oppilaiden ja opettajien ehdotuksia otetaan huomioon fyysisen ja psyykkisen ympäristön suunnittelussa ja kehittämisessä
  • oppimaisemassa työskentelevät oppilaat, opettajat, vanhemmat ja koulun ulkopuoliset toimijat
  • teknologia mahdollistaa eri sidosryhmien kanssa tehtävän yhteistyön sekä oppituntien aikana että niiden ulkopuolella
  • teknologia palvelee oppimista ja kehittyy oppimisen tarpeiden näkökulmasta
  • oppimispäiväkirjat, blogit ja erilaiset oppimisalustat ovat luonteva osa opiskelua
  • tekniikka/teknologia ei ole opiskeltava asia, vaan väline
  • opettajalta vaaditaan ajattelun taitoihin ohjaavaa, sosiaalisia työtapoja suosivaa dialogista opettajuutta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti