No, toisaalta kaiken aikaan läsnä oleva huutava pula opettajien visioista, ehkä edesauttoi asiaa. Mistä visiot? Onko opettajilla niitä tai ovatko opettajat ehtineet ajatella sitä, miten teknologia voisi toimia täydellisessä maailmassa? Oli jotenkin outoa, että jouduin vakuuttamaan ministeriöiden ja opetusteknologiayritysten edustajat, että opettajilla voisi olla myös ajatuksia tästä asiasta.
Kun kerroin Suomen harjoitteukoulujärjestelmästä, sen erinomaisuus ja tehokkuus tuli ilmi erityisesti tällaisessa kokeilu- ja kehittämishankkeessa. Tätä muistin mainostaa:)
Osa tutkijoista olisi halunnut tarkkaan strukturoidun ohjeen/ mallin siitä, miten opettajien visiot tulisi tuottaa. Olin tuosta eri mieltä siksi, että visioita tuotetaan ja muokataan viidessä syklissä. Näin ollen 3-5 syklien visioit voisivat alkaa olla tarkemmin strukturoituja, mutta alkuun olisi annettava tilaa unelmille.
Tässä linkki erään arkkitehtitoimiston visioon tulevaisuuden koulusta
Tässä linkki erään arkkitehtitoimiston visioon tulevaisuuden koulusta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti